Projekty - 2024/2025
Projekt "Zeszyt.online" – Nowoczesne wsparcie nauczania matematyki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

Celem projektu jest poprawa umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych i wsparcie procesów nauczania matematyki. Nauczyciele i ich uczniowie otrzymają dostęp do systemu zeszyt.online. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, system ten dostosowuje poziom trudności zadań do indywidualnych potrzeb uczniów, pomagając im skutecznie przyswajać materiał. Co istotne, system nie tylko proponuje odpowiednie zadania, ale także analizuje trudności, które napotyka uczeń. Gdy uczeń ma problem z rozwiązaniem zadania, AI stara się zrozumieć przyczynę problemu i pomóc przez ukierunkowane pytania i kolejne zadania związane z wcześniej występującą trudnością. Dzięki temu uczniowie są zmuszani do samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, co umożliwia im lepsze zrozumienie zagadnień matematycznych, a nie tylko zapamiętywanie gotowych rozwiązań. To podejście rozwija umiejętności rozwiązywania problemów i logicznego myślenia, a nie tylko znajomości schematów. System jest zaprojektowany z myślą o całej klasie, a nie tylko pojedynczym uczniu. Nauczyciel ma pełną kontrolę nad intensywnością nauki i doborem tematów, które są dostosowane do poziomu całej klasy. Narzędzie to pozwala nauczycielowi na lepsze monitorowanie postępów uczniów i wspieranie ich w razie trudności.
Dzięki projektowi zeszyt.online uczniowie klasy 4 mieli szansę na lepsze opanowanie treści z matematyki, w sposób dostosowany do ich indywidualnych potrzeb. Nowoczesne narzędzie, wspomagane sztuczną inteligencją, otworzyło przed nimi nowe możliwości nauki i rozwoju, a nauczycielowi pozwoliło na bardziej efektywne zarządzanie procesem nauczania. Efektem udziału w projekcie było większe zaangażowanie uczniów w naukę, lepsze utrwalenie materiału oraz większa samodzielność i systematyczność w pracy.
Można również wnioskować, że praca z zeszytem.online wpłynęła na podniesienie wyników nauczania. W teście, który czwartoklasiści pisali na zakończenie roku szkolnego (całorocznym) opracowanym przez GWO, uzyskali średni wynik 65% co dało stanin 8 bardzo wysoki. Dla porównania wynik w województwie 57%, a w Polsce 53%. W badaniu brało udział 69167 uczniów (2501 szkół).
Opiekunami i innowatorami wdrażającymi projekt w naszej szkole są nauczyciele matematyki: pani Marta Janik i pan Marcin Bąk.
„Podróże z klasą”

Dzięki inicjatywie Gminy Rzepiennik Strzyżewski nasza szkoła pozyskała dofinansowanie w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Podróże z klasą”, którego celem jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznania tradycji, kultury oraz osiągnięć polskiej nauki. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu kultury, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki, stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.
W ramach dofinansowania uczniowie klas 2-3 uczestniczyli w dwóch dwudniowych wycieczkach do Krakowa. Kwota otrzymanego dofinansowania to 40000 zł.
Podczas wyjazdów uczniowie odwiedzili Centrum Nauki Cogiteon, gdzie zwiedzili wystawy stały, uczestniczyli w warsztatach tematycznych. Dzieci z zainteresowaniem obserwowały stanowiska i wystawy związane z budową organizmu człowieka, funkcjonowaniem społeczeństw, odkrywaniem świata, przyrodą, technologią i kreatywnością. Drugim punktem wycieczki były warsztaty w Centrum Edukacji Lotniczej.
W drugim dniu uczestnicy wycieczki poznawali historię Krakowa poprzez zwiedzanie Podziemi Rynku Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Kolejnym punktem wycieczki były warsztaty w Muzeum Obwarzanka. Po seansie w Krakowskich Legendach dzieci wzięły udział w warsztatach czekoladowych w Krakowskiej Manufakturze Czekolady. Wyjazd wpłynął na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich.
Galeria zdjęć:
https://spolszyny.edu.pl/aktualnosci/z-zycia-szkoly#4b
Rządowy Program „Aktywna szkoła”

Kwota dotacji, którą otrzyma Gmina Rzepiennik Strzyżewski to 25 000,00 zł.
Środki zostaną przeznaczone na doposażenie bazy sprzętowej szkoły. Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego gminy. Wkład własny Gminy wyniesie: 6250,00 zł. Całkowita wartość projektu wynosi: 31250,00 zł.
W Gminie program realizowany jest w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Olszynach. Przypomnijmy, że w ramach rządowego Programu „Aktywna szkoła” szkoła podstawowa realizuje już programy: „Aktywny Weekend”, „Mały Mistrz” i „Aktywny do kwadratu”. Dysponentem dotacji jest Minister Sportu i Turystyki.
Dwa projekty Erasmus+
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Olszynach przystępuje do realizacji dwóch projektów Erasmus+ akcja KA210. Projekt zatytułowany „STEAM motivated” będzie koordynowany przez naszą szkołę, zaś partnerami są szkoły z Turcji i Serbii. Z kolei w projekcie pt.: „Digital Eco-Innovators - Fostering Sustainable Solutions Through Digitalisation” nasza szkoła jest instytucją partnerską. Partnerami w projekcie są szkoły z Hiszpanii – koordynator – i z Rumunii.
Projekt „Digital Eco-Innovators - Fostering Sustainable Solutions Through Digitalisation” nakierowany jest na zwiększenie wrażliwości środowiskowej uczniów poprzez wykorzystanie rozwiązań cyfrowych i tym samym zwiększenie umiejętności w zakresie przedmiotów STEAM (naukowo technicznych) i języka angielskiego. Uczniowie poznają zasady gospodarki w obiegu zamkniętym, recyklingu i zielonej energii oraz stworzą prace artystyczne w tej tematyce. Na realizację tego projektu szkoła pozyskała 19666,00 EUR.
Projekt zatytułowany „STEAM motivated” ma na celu zwiększenie umiejętności i motywacji do nauki przedmiotów STEAM i języka angielskiego poprzez tworzenie propozycji interesujących zajęć i nagrania krótkich filmików prezentujących praktyczne zastosowanie wiedzy nauczanej w podstawie programowej. Zamierzamy skupić się na takich przedmiotach jak matematyka, technika i inżynieria oraz język angielski i stworzyć materiały edukacyjne do wykorzystania w przyszłości. Na realizację tego projektu szkoła pozyskała 20100,00 EUR.
„Mieć Wyobraźnię Miłosierdzia” - edycja 2024/2025
„Każde życie nawet najmniej znaczące dla ludzi, ma wieczną wartość przed oczami Boga”.

Rusza kolejna edycja projektu „Mieć wyobraźnię miłosierdzia” nasza szkoła przystąpiła do XVIII edycji projektu organizowanego corocznie przez Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.
Projekt jest odpowiedzią na przesłanie Ojca Świętego Jana Pawła II apelującego, byśmy „dawali świadectwo miłosierdzia” i nieśli pomoc ludziom potrzebującym. Inspirację do realizacji Projektu stanowią: Homilia Ojca Świętego Jana Pawła II poświęcona miłosierdziu, wygłoszona na krakowskich Błoniach 18 sierpnia 2002 roku oraz jej egzegeza, a także Orędzie Jana Pawła II na XIX Światowy Dzień Młodzieży w 2004. Zapraszamy Wolontariuszy do działania i niesienia pomocy potrzebującym.
Koordynatorem projektu jest Barbara Duran i Kinga Bęben.