„W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem - o to, ażeby bardziej był, a nie tylko miał”

Jan Paweł II

Z życia szkoły - 2024/2025


Podwieczorek z Janem Pawłem II (22.11.2024)

Piękna, wzruszająca uroczystość zrealizowana przez oddziały przedszkolne w ramach projektu "Mieć wyobraźnię miłosierdzia".

"Błogosławieni miłosierni" w wykonaniu przedszkolaków

Dziękujemy wychowawczyniom pani Kindze Bęben i pani Katarzynie Bednarz za wlewanie w małe serduszka miłości i szacunku do Naszego Patrona - Jana Pawła II.

Dziękujemy Rodzicom za zaangażowanie i przygotowanie dzieci do udziału w tym wydarzeniu.

Dziękujemy wolontariuszom z panią Barbarą Duran na czele za wspieranie wydarzenia.


Wycieczka klas drugich do Krakowa

W dniach 19 – 20 listopada 2024 roku klasy 2a i 2b wraz z wychowawcami udały się na pełną atrakcji wycieczkę do Krakowa, podczas której uczestniczyły w licznych warsztatach i odwiedziły ciekawe miejsca edukacyjno-rozrywkowe.

W pierwszym dniu wspólną przygodę uczniowie rozpoczęli od warsztatów czekoladowych w Krakowskiej Manufakturze Czekolady, gdzie poznali proces powstawania czekolady. Dzieci miały okazję samodzielnie tworzyć czekoladki, co sprawiło im wiele radości, a efekty ich pracy mogły zabrać do domu. Zajęcia były pełne słodkiej zabawy i kreatywności. Następnie uczniowie udali się do Centrum Edukacji Cogiteon, gdzie uczestniczyli w ciekawych warsztatach edukacyjnych. Tematyka zajęć była dostosowana do wieku dzieci i pozwalała im na interaktywne zdobywanie wiedzy. Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie i zachęciły do dalszego odkrywania świata nauki. Kolejnym punktem programu były warsztaty w Centrum Edukacji Lotniczej pod nazwą „Lotnisko live – Ścieżka Pasażera”. Dzieci mogły poznać kulisy funkcjonowania lotniska i dowiedzieć się, jak wygląda podróż z punktu widzenia pasażera – od odprawy, przez kontrolę bezpieczeństwa, aż po wejście na pokład samolotu. Zajęcia były bardzo angażujące i pełne nowych wrażeń.

W drugim dniu, po edukacyjnej części przyszedł czas na chwilę zabawy w Be Happy Muzeum, gdzie dzieci mogły się odprężyć i zrobić sobie mnóstwo zdjęć w niezwykłych, kolorowych sceneriach. Była to doskonała okazja do wspólnej zabawy i zrobienia pamiątkowych zdjęć. Po wyczerpującej zabawie wszyscy mogli odpocząć i posilić się w McDonald’s. Następnie uczniowie udali się na seans do Krakowskich Legend, gdzie mieli możliwość przenieść się w świat dawnych opowieści związanych z historią Krakowa. Dzieci z zainteresowaniem śledziły animowane legendy, co przybliżyło im bogatą kulturę miasta. Na zakończenie pełnego wrażeń dnia, ostatnią atrakcją były warsztaty w Żywym Muzeum Obwarzanka, gdzie uczniowie poznali historię słynnego krakowskiego przysmaku. Dzieci miały okazję własnoręcznie wykonać obwarzanki, co było dla nich świetną zabawą, a także smacznym doświadczeniem.

Wycieczka była bardzo udana, pełna edukacji, zabawy i niezapomnianych wrażeń. Uczniowie wrócili zadowoleni oraz bogatsi o nowe doświadczenia i wspomnienia.

Wychowawcy klas: mgr Jolanta Wójcik, mgr Kinga Iwaniec


Wycieczka klas trzecich do Krakowa

W dniach 24 i 25 października 2024 roku uczniowie klasy 3a i 3b wraz z wychowawczyniami przeżyli pełną atrakcji wycieczkę do Krakowa. Wyjazd odbył się w ramach ministerialnego programu „Lekcje z klasą” i dostarczył wielu niezapomnianych wrażeń.

Przygodę rozpoczęliśmy od Małopolskiego Centrum Nauki „Cogiteon”, gdzie obejrzeliśmy wystawę pt.„Człowiek i jego marzenia” podzieloną na 5 obszarów tematycznych. Dzieci miały okazję do samodzielnego eksperymentowania i poznawania, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i potrzebami. Pierwsza część wystawy, od której rozpoczęliśmy naukową podróż, opowiadała o zdrowiu i tajemnicach ludzkiego organizmu. Dzieci dowiedziały się m.in.: jak działają nasze narządy, jak się zmieniamy w ciągu życia oraz jak nasz organizm radzi sobie z zagrożeniami. W drugiej części wystawy pt. „Co nasz łączy” odkryliśmy, jak powstały społeczeństwa i cywilizacje, jak inne osoby odczuwają świat oraz jak komunikujemy się w Internecie i poza nim. W kolejnej sali pt. „Jak działa świat” badaliśmy otaczającą nas rzeczywistość, obserwowaliśmy kosmos i przyrodę. Następnie przeszliśmy do wystawy zatytułowanej „Jak zmieniamy Ziemię”, gdzie dowiedzieliśmy się, skąd czerpiemy pomysły na wynalazki i jak powstają nowe technologie, jak przetwarzamy energię, jak budujemy miasta, jak powstaje pożywienie oraz jaki wpływ na planetę mają rolnictwo i przemysł. Ostatnia część wystawy „Jak to sobie wyobrażasz” była poświęcona pomysłowości i wyobraźni. W tej części dzieci eksperymentowały ze światłem, ruchem i dźwiękiem. Wizyta w Centrum Nauki była okazją do lepszego poznania człowieka i świata oraz zależności pomiędzy nimi.

Następnie pojechaliśmy autokarem do centrum Krakowa. Podczas spaceru ulicami miasta pani przewodnik opowiedziała o zabytkach, które napotykaliśmy po drodze. Kolejno udaliśmy się na seans do Krakowskich Legend, gdzie dzieci poznały opowieści związane z historią dawnego Krakowa. Dzięki interaktywnym elementom i wielu niespodziankom seans dostarczył niezapomnianych wrażeń i poszerzył wiedzę na temat krakowskich opowieści.

Kolejny punkt programu stanowiło „Żywe Muzeum Obwarzanka”. Podczas warsztatów dzieci odkryły historię obwarzanka, tajniki jego produkcji, a co najważniejsze, same wykonały ten krakowski specjał. Wyszły z muzeum z głową pełną wiedzy, trzymając w ręku własnoręcznie wykonanego obwarzanka z wybranym dodatkiem. Dzięki udostępnionemu przepisowi będą mogły zrobić tradycyjne obwarzanki w domu.

Potem udaliśmy się do Muzeum „Rynek Podziemny”, które znajduje się na głębokości kilku metrów pod powierzchnią rynku. Mieliśmy okazję obejrzeć m.in. fragmenty odkopanych średniowiecznych ulic i chodników oraz liczne znaleziska archeologiczne: ceramikę, monety, elementy odzieży, narzędzi.

Następnego dnia z rana odwiedziliśmy Park edukacji globalnej „Wioski świata”. Tu dzieci mogły zobaczyć sześć osad z różnych części świata: tradycyjną ghańską wioskę, peruwiańską chatę, indiańskie tipi, arktyczne igloo, mongolską jurtę oraz papuaski dom na palach. Każde z domostw wyposażone było w charakterystyczne przedmioty, instrumenty czy dziecięce zabawki przywiezione wprost z danego kraju. Dzięki fotografiom i różnego rodzaju eksponatom pochodzącym z odległych zakątków świata nasi uczniowie poznali realia życia codziennego mieszkańców odległych krajów. Dzięki warsztatom trzecioklasiści „przenieśli się” do Azji, w mongolskiej jurcie odkryli ciekawą przeszłość tego kraju, poznali oryginalne wyposażenie domów i stroje oraz realia życia na rozległych mongolskich stepach. Dzieci miały także okazję spotkać się z alpakami. Wizyta w „Wioskach świata” miała na celu oczywiście edukację oraz uwrażliwienie na problemy, z jakimi muszą mierzyć się mieszkańcy prezentowanych regionów.

Następnie zwiedziliśmy lotnisko w Balicach, a dokładniej Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport - jedyny w Polsce, a nawet unikatowy na skalę światową ośrodek popularyzowania wiedzy z zakresu lotnictwa cywilnego. Centrum przypomina lotnisko w pigułce i wyposażone jest w urządzenia spotykane na każdym lotnisku świata. Podczas zajęć uczniowie mieli do dyspozycji szkoleniowy terminal pasażerski z prawdziwą infrastrukturą, punktem kontroli bezpieczeństwa, a także wnętrze statku powietrznego, w którym mogli wygodnie rozsiąść się w fotelach lotniczych. Dodatkowo mieliśmy także okazję obserwować płytę lotniska, lądujące i startujące samoloty oraz poznać realia pracy tzw. marszałków – koordynatorów ruchu lotniczego.

Dwudniowa wycieczka do Krakowa była niezwykle udana, pełna atrakcji w postaci warsztatów i zwiedzania ciekawych miejsc. Dzieci wróciły zmęczone, ale bardzo zadowolone.

mgr Alina Wiśniowska, mgr Halina Duran


Nasza szkoła wzięła udział w projekcie Nauczyciele dla Zrównoważonego Rozwoju Wspólna Droga w Przyszłość realizowanym przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A.

Z przyjemnością dzielimy się informacją, że nasza szkoła wzięła udział w projekcie Nauczyciele dla Zrównoważonego Rozwoju Wspólna Droga w Przyszłość realizowanym przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A., a współfinansowanym z budżetu państwa w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej.

W ramach projektu nauczyciele z naszej szkoły wzięli udział w cyklu szkoleń oraz konsultacji, których celem było przygotowanie ich do nauczania i promowania zrównoważonego rozwoju wśród uczniów. Większa wiedza nauczycieli na temat zrównoważonego rozwoju przyczyni się nie tylko do podniesienia jakości edukacji, ale również do harmonijnego rozwoju uczniów i zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.

Dodatkowo, nauczyciele otrzymali dostęp do ciekawych materiałów edukacyjnych: scenariuszy zajęć, prezentacji, gier edukacyjnych (w wersji planszowej i online) do wykorzystania w pracy z uczniami. Szczegółowe informacje o projekcie oraz formularz zgłoszeń dostępne są na stronie https://www.marr.pl/projekty-edukacyjne/.


Europejski Dzień Przywracania Czynności Serca

W Europejskim Dniu Przywracania Czynności Serca w ramach Programu Edukacyjnego Fundacji WOŚP „Ratujemy i Uczymy Ratować” idziemy po Rekord w pierwszej pomocy.

Dziękujemy OSP Olszyny za wsparcie w akcji oraz Pani Natalii Mężyk i Panu Tomaszowi Dudkowi za profesjonalne przygotowanie nas do udzielania pierwszej pomocy!

mgr Agnieszka Bąk


X Rajd Integracyjny Jana Pawła II

W dniach 20-22 września 2024 r. roku odbył się X Rajd Integracyjny Jana Pawła II, który miał miejsce w malowniczych Bieszczadach. Uczestniczyli w nim uczniowie oraz wolontariusze Szkoły Podstawowej im Jana Pawła II w Olszynach, główną bazą było Schronisko Jana Pawła II w Ustrzykach Górnych.

Pierwszego dnia uczestnicy wyruszyli na trasę prowadzącą na Połoninę Caryńską. Była to doskonała okazja do integracji oraz podziwiania piękna bieszczadzkiej przyrody.

Drugiego dnia odbyła się wyprawa na najwyższy szczyt Bieszczad, Tarnicę. Mimo trudności trasy, wszyscy uczestnicy z powodzeniem dotarli na szczyt.

Wieczorem zorganizowano ognisko podczas którego uczestnicy śpiewali piosenki i dzielili się wrażeniami z pierwszego dnia wędrówki.

Ostatniego dnia rajdu uczestnicy odwiedzili Solinę, gdzie podziwiali zaporę wodną i spacerowali po okolicy.

Podczas niedzielnej mszy świętej wszyscy uczestnicy wspólnie modlili się za udany rajd i dziękowali za wspólnie spędzony czas.

Rajd Jana Pawła II był kolejnym miejscem gdzie przebywał Jan Paweł II, naszym celem właśnie było przemierzać te miejsca które tak bardzo umiłował sobie nasz patron szkoły. Uczestnicy mieli okazję do integracji, poznania nowych miejsc oraz wspólnego przeżywania duchowych i przyrodniczych doznań. Wszyscy wrócili szczęśliwie, pełni nowych wrażeń i doświadczeń.

mgr Barbara Duran