Witamy wszystkich bardzo serdecznie na oficjalnej stronie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Olszynach
Z życia szkoły :. .2005/2006
Z życia szkoły - 2005/2006
Zobacz: zdjęcia
PROFILAKTYKA W NAUCZANIU ORTOGRAFII
"Błąd w mowie, to tłusta plama na
fotografii matki, którą kochasz,
to jak niestarannie przyszyta łata
na jej ubraniu, w którym idziesz w goście."
(Janusz Korczak)
rtografia polska nie jest łatwa do opanowania. Poprawne pisanie sprawia uczniom wiele trudności. Zdarza się niekiedy, że błędy ortograficzne popełniają również ludzie dorośli. Dlatego słowa J. Korczaka winny towarzyszyć poczynaniom każdego nauczyciela. Praca w zakresie ortografii jest złożoną pracą umysłową. Podstawowym zadaniem w nauczaniu ortografii jest opanowanie przez uczniów poprawnego zapisywania wyrazów w zakresie ich czynnego słownictwa. Szczególną rolę odgrywa tu dojrzałość procesów umysłowych ucznia, a głównie koncentracji uwagi, myślenia i pamięci oraz niezakłócone spostrzeganie wzrokowe i słuchowe. Dużą rolę odgrywają również środki dydaktyczne, które rozbudzają zainteresowania i chęć do pracy. Pomagają w koncentracji uwagi i dają zadowolenie z wykonywanych ćwiczeń, lecz ich nadmiar wpływa niekorzystnie na pracę ucznia, dlatego należy zachować umiar. Ważna jak samo nauczanie jest profilaktyka ortograficzna. Każdy uczeń przeżywa inne trudności i niedomagania podczas uczenia się sztuki poprawnego pisania. W klasie V i VI prowadzę wyrównawcze zajęcia ortograficzne dla chętnych dzieci. Uczęszcza dziesięciu chłopców, przychodzą systematycznie jeden raz w tygodniu, pilnując nawet terminów zajęć. Już widoczne są małe kroczki na drodze postępu. Mam jednak świadomość, że to bardzo trudna, aczkolwiek dla mnie przyjemna praca z dziećmi, które chcą "poprawiać" swą wiedzę i umiejętności w tej dziedzinie. Pracę rozpoczęliśmy od rozpoznania stopnia niedociągnięć ortograficznych uczniów. W czasie każdych zajęć przypominamy jedną zasadę, a następnie w toku różnorodnych ćwiczeń utrwalamy wyrazy o trudnej dla moich uczniów pisowni. Chłopcy prowadzą zeszyty ćwiczeń. Oprócz typowych ćwiczeń stosuję uzupełnianki, krzyżówki, rebusy, kodowane hasła, rymowanki, zagadki, mini-dyktanda - poprawiane przez samych uczniów, wyszukiwanie wyrazów na zasadzie skojarzeń, uzupełnianie treści znanych przysłów oraz inne zadania kształcące spostrzegawczość, myślenie logiczne i wyrabianie czynnej postawy ucznia wobec zdobytych wiadomości. Podczas ćwiczeń uczniowie analizują wyrazy, zapisują je, tłumaczą - określając zasadę ortograficzną, o którą opiera się pisownia danego wyrazu/wyrażenia. Uczniowie prowadzą także poprawę błędów w swoich zeszytach przedmiotowych. W najbliższym czasie zamierzamy skorzystać z dostępnych w szkole interaktywnych programów komputerowych do nauki ortografii. Ze względu na mało liczne zespoły mogę dotrzeć do każdego ucznia, pracować z nim indywidualnie. dalszym etapie mojej pracy planuję nawiązać również współpracę z rodzicami uczniów. Moim marzeniem jest, aby rozpoczęta praca była kontynuowana przez uczniów w domu.mgr Barbara Kozioł
Wspólnie z dziećmi ustaliliśmy, że zorganizujemy sklep zabawkowy wykorzystując maskotki przyniesione przez uczniów. Uczniowie samodzielnie ustalili ceny swoich zabawek i ułożyli je na stołach symulujących stoisko sklepu z zabawkami. Następnie doskonale przyjęli na siebie rolę klientów i ekspedienta posługując się w naturalny sposób "monetami" w zakresie 10. Zwracali uwagę na zwroty grzecznościowe klienta i sprzedawcy. Wszyscy doskonale się bawili i bardzo efektywnie uczyli. Myślę, że cele naszych zajęć były osiągnięte.
Zobacz: zdjęcia
Barbara Bąk - nauczyciel nauczania zintegrowanego
Zobacz: zdjęcia
- impreza integracyjna z udziałem rodziców zorganizowana przez uczniów kl. II i III wraz z wychowawcami w dniu 14 czerwca 2006 r.
W tym roku szkolnym postanowiliśmy zmienić obowiązujący w naszej szkole od kilku lat tradycyjny model organizacji Dnia Matki i Dnia Ojca.
Uczniowie kl. II i III wraz z wychowawcami zaprosili rodziców do wspólnego świętowania. Celem takiego działania była integracja rodzin, zwiększenie aktywności rodziców i zachęcenie do wspólnego spędzania czasu z dziećmi.
Rodzice chętnie przyjęli zaproszenie i przybyli bardzo licznie na spotkanie. Wcześniej obie klasy pod kierunkiem wychowawców przygotowały krótką część artystyczną, gazetkę okolicznościową, wypracowania na temat: "Jak pomagam rodzicom". Wykonali również własnoręcznie drobne upominki.
Gdy wszyscy rodzice i uczniowie zebrali się na sali gimnastycznej, uczennica kl. III wygłosiła krótkie wprowadzenie.
Następnie wychowawczyni kl. III poprowadziła fragment zajęć zintegrowanych na temat: "Jak pomagamy rodzicom". Uczniowie obydwu klas byli bardzo aktywni, pięknie wypowiadali się na temat czytanki i opowiadali przykłady z życia. Największym zainteresowaniem jednak cieszyły się wypracowania, które wybrani uczniowie czytali głośno do mikrofonu. Okazało się , że nasze dzieci naprawdę dużo i chętnie pomagają swoim rodzicom.
W dalszej części spotkania odbyła się krótka część artystyczna zakończona gromkim "Sto lat" i wręczeniem upominków.
Najciekawszym jednak i najbardziej oczekiwanym momentem spotkania było zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy i uczestnictwa w różnych konkursach dla dzieci i rodziców. Mogli oni wziąć udział między innymi w konkursie na celowanie papierowymi kulami do kosza, w konkursie dla tatusiów "Grosik"", w konkursie dla mam "Miarka na oko", konkursie "Czy znam swoją mamę?" i konkursie "Moda dla mojego dziecka-moda dla rodziców".
Miło było popatrzeć jak dzieci różnymi metodami zachęcają swoich rodziców do udziału w konkursach i wciągają ich do zabawy. Z czasem nawet najbardziej nieśmiali tatusiowie zaczęli zgłaszać się do konkursów.
Jak się okazało pomysł zorganizowania takiej imprezy spotkał się z dużą przychylnością zarówno ze strony dzieci jak i rodziców. Po wprowadzeniu drobnych poprawek i wzbogaceniu scenariusza o nowe rozwiązania, chcemy go kontynuować w następnych latach.
Zobacz: prezentację
Zobacz: zdjęcia
mgr Marta Gogola
Zobacz: zdjęcia
Barbara Bąk i Barbara Wójcik
nauczycielki oddziału przedszkolnego
"Przed sprawdzianem czułyśmy zdenerwowanie, ponieważ był to nasz pierwszy, poważny egzamin w życiu. Niektóre z nas przez całą noc nie mogły spać z powodu stresu przed sprawdzianem. Myślałyśmy, że sprawdzian będzie trudny, ale był łatwy, więc poszło nam nieźle".
Zobacz: zdjęcia
Dorota i Edyta
Pierwsza rocznica śmierci naszego ukochanego Ojca Świętego Jana Pawła II
31 marca 2006 roku uczniowie naszej szkoły uroczystą akademią uczcili pierwszą rocznicę śmierci naszego ukochanego Ojca Świętego Jana Pawła II. Smutna to uroczystość, pełna zadumy a zarazem radosnych wspomnień. To wielkie szczęście, że dane nam było żyć w czasach, kiedy nauczał i prowadził nas do Boga tak Wielki i Święty Człowiek. Niech na zawsze pozostanie w naszych sercach pamięć o Nim, oraz słowa jego ulubionej pieśni: "O Panie, to Ty na mnie spojrzałeś..."Zobacz: zdjęcie
mgr Bożena Mężyk
21 marca - pierwszy dzień kalendarzowej wiosny już tradycyjnie w naszej szkole był dniem konkursów i zabaw. Przygotowania zaczęły się o wiele wcześniej, kiedy to samorząd szkolny opracował propozycje konkurencji artystycznych i sportowych dla poszczególnych klas. Uczniowie wraz z wychowawcami pilnie „trenowali swoje role” i przygotowywali rekwizyty, aby w tym szczególnym dniu wypaść jak najlepiej przed publicznością i nie tylko. Wszystkie konkurencje były oceniane przez jury, w którym zasiadali uczniowie klas I - VI oraz dwóch nauczycieli. |
|
Pierwsza konkurencja to „Konkurs piosenki współczesnej”. Prezentacja była wspaniała, uczniowie wykazali dużo pomysłowości w doborze piosenek i ich prezentacji. Ponadto kolorowe stroje i wiosenne rekwizyty dodawały uroku występom. | |
Moda to najważniejsza prezentacja w Dniu Wiosny. Uczniowie chętnie uczestniczą w tego rodzaju konkursie. W tym roku prezentowali modę na nadchodzącą wiosnę i lato - kolorowe stroje, kapelusze, ciekawe fryzury. Każda prezentacja otrzymywała gorące brawa od publiczności. | |
Wiele pomysłowości uczniowie wykazali w konkursie „Reklama na wesoło”. Reklamy były bardzo ciekawe, uczniowie potrafili umiejętnie je przedstawić, swoją prezentacją rozbawiali publiczność. | |
W kolejnej konkurencji uczniowie powitali wiosnę wierszem. W tym konkursie przedstawiciel każdej klasy recytował wybrany wiersz o tematyce wiosennej. | |
Dużymi walorami wychowawczymi charakteryzował się konkurs, w którym uczniowie wszystkich klas prezentowali wykonany przez siebie plakat na temat: "Bezpieczeństwo na drodze do szkoły". Plakaty te wykonano na dużych formatach papieru, dowolnie wybraną techniką. Przedstawiciele każdej klasy omówili treść plakatu. Po konkursie umieszczono je na korytarzu szkolnym , aby przypominały wszystkim o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze. | |
Ostatnią konkurencją były konkursy sprawnościowe, w których uczestniczyli uczniowie klas IV – VI, a młodsze dzieci aktywnie dopingowały. Konkursy były organizowane na czas, a uczniowie musieli wykazać się dużą sprawnością, by zdobyć jak najwięcej punktów dla swojej klasy. | |
Długo oczekiwana wiosna nadeszła w momencie, gdy na sali odbywała się prezentacja „Pani Wiosny”. Uczniowie ubierali koleżanki w przygotowane przez siebie różnorodne materiały obrazujące wiosnę. Było miło i wesoło. | |
Wszystkie konkursy i zabawy były bardzo ciekawe i sprawiały uczniom dużo radości. Towarzyszyło im zdrowe współzawodnictwo i aktywny doping publiczności. Jury miało bardzo dużo pracy, aby wyłonić zwycięzców w poszczególnych kategoriach wiekowych. Oddziały zerowe zremisowały zajmując pierwsze miejsce. W kategorii klas I – III zwyciężyła klasa III, a w kategorii klas IV – VI pierwsze miejsce zajęła klasa IV. | |
Dzięki dużemu zaangażowaniu samorządu uczniowskiego, nauczycieli i wszystkich uczniów ta impreza szkolna była bardzo udana.
mgr Halina Duran - opiekun SU |
Finał konkursu recytatorskiego - "Brzechwa dzieciom"
W dniu 13 lutego 2006 r. w naszej szkole już po raz piąty odbył się Międzyszkolny Konkurs Recytatorski "Brzechwa Dzieciom". W konkursie tym tradycyjnie brali udział uczniowie z kl. I-III ze wszystkich szkół naszej gminy. W tym roku pomimo niezbyt sprzyjających warunków atmosferycznych nasi goście nas nie zawiedli. Przyjechali prawie w komplecie i w bardzo pięknym stylu zaprezentowali znane wiersze Jana Brzechwy i innych poetów dziecięcych. Było troszkę emocji i bardzo dużo dobrej zabawy dla dzieci, a dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego okazja do spotkania i wymiany doświadczeń. Poziom konkursu był jak co roku bardzo wysoki, dlatego jurorzy pod przewodnictwem p. mgr Barbary Kozioł mieli jak zwykle trudny problem. Po długiej naradzie zdecydowali nagrodzić następujących uczestników:I miejsce - Robert Leszkiewicz ze Szkoły Podstawowej w Kołkówce
II miejsce - Ewelina Bajorek ze Szkoły Podstawowej w Rzepienniku Strzyżewskim
III miejsce - Katarzyna Gogola ze Szkoły Podstawowej w Olszynach
Wyróżnienia:Agnieszka Słowik - Szkoła Podstawowa w Rzepienniku Suchym
Gabriela Markowicz - Szkoła Podstawowa w Turzy
Marcin Kamiński - Szkoła Podstawowa w Rzepienniku Biskupim
Paulina Witek - Szkoła Podstawowa w Kołkówce
Zobacz: prezentację
mgr Marta Gogola
Konkurs recytatorski - "Brzechwa dzieciom"
Już ustalono termin piątej edycji konkursu recytatorskiego "Brzechwa dzieciom"!Organizatorzy
Małopolski Konkurs Matematyczno-Przyrodniczy
Do etapu wojewódzkiego Małopolskiego Konkursu Matematyczno-Przyrodniczego "ILE MATEMATYKI JEST WE WSZECHŚWIECIE?" z naszej szkoły zakwalifikowała się uczennica klasy VI - Paulina Figura.Gratulujemy!!!
"Niech nam żyją wszystkie Babcie i Dziadkowie też..."
21 stycznia 2006 r. w sobotę uczniowie klasy IV wraz z wychowawczynią zorganizowali uroczysty Dzień Babci i Dziadka. Pomimo tego, że synoptycy straszyli wielkimi mrozami i śniegiem, zaproszeni goście przybyli w komplecie. W przygotowaniu poczęstunku pomagali Rodzice. Dzieci bardzo przeżywały ten dzień, ubrały się odświętnie, przygotowały różne rekwizyty oraz krótki program artystyczny. Do śpiewanych piosenek wspaniale akompaniował na akordeonie Bartosz Mężyk – uczeń IV klasy, który rozwija swój talent w szkole muzycznej. W czasie występu Babcie i Dziadkowie bacznie obserwowali swoje wnuki. Po części artystycznej dzieci złożyły babciom i dziadkom życzenia i wręczyły własnoręcznie wykonane serduszka. W trakcie poczęstunku, by uatrakcyjnić uroczystość wnuki czytały humorystyczne opisy swych dziadków. Dobry nastrój udzielił się obydwu stronom, często rozlegały się brawa. Panowała miła i serdeczna atmosfera. Było nawet wspólne śpiewanie znanych pieśni ludowych i kolęd. Po skończonej uroczystości wnuki zabrały swych dziadków do domu. Wszyscy staraliśmy się, by ten dzień pozostał w pamięci naszych gości na dłużej.Zobacz: zdjęcia
Wychowawca klasy - Barbara Kozioł
Zobacz: zdjęcia
nauczyciel języka niemieckiego
mgr Agata Bąk
Zobacz: zdjęcia
A jednak jest Święty Mikołaj !
6 grudnia przedszkolaków odwiedził Święty Mikołaj. Dzieci przygotowały krótki program artystyczny, który Święty Mikołaj wysłuchał z uwagą. Wszystkie dzieci zapewniały, że przez cały rok były grzeczne i otrzymały paczki. Ksiądz katecheta przed Świętym Mikołajem zapewniał, że przez cały rok był bardzo grzeczny i również otrzymał paczkę. Wszyscy byli bardzo zadowoleni.Zobacz: zdjęcia
Zobacz: zdjęcia
Katarzyna Gogola kl. III
Mariola Karaś kl. III
Ewelina NizioBek kl. III
Zobacz: prezentację
Opiekun SU
Zobacz: zdjęcia
Justyna Rąpała kl. V
Zobacz: zdjęcia
Kasia Rąpała z klasy IV
SU
Czy zebrania z rodzicami muszą być nudne?
Dostępny w szkołach sprzęt komputerowy pozwala na prowadzenie zebrań z rodzicami w sposób ciekawy i bardziej skuteczny. Wystarczy w tym celu wykorzystać program Microsoft PowerPoint i przygotować prezentację multimedialną. Jedno z zebrań przeprowadzonych w naszej szkole (wrzesień 2005) można pobrać z pliku zebranie.
"Raport z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły"
Na koniec roku szkolnego 2004/2005 zespół nauczycieli naszej szkoły opracował "Raport z wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły". Raport zgodnie z zarządzeniem Małoposkiego Kuratora Oświaty obejmuje obszar Kształcenie. Zapraszamy do zapoznania się z efektami pracy naszej szkoły. Pobierz plik: raport.doc